Amazon webshop en Europese btw-wetgeving per 1 juli 2021 - 216

Samen kijken naar de mogelijkheden? Bel ons telefoonnummer 088-9955216

Werken bij Klantportaal
216 accountants
Blogs

Amazon webshop en Europese btw-wetgeving 2021

Op 1 juli 2021 is de nieuwe Europese btw-wetgeving ingegaan. Hoewel er al veel over is geschreven, eerst nog even de wetgeving in een notendop. Daarna gaan we door op de impact voor e-commerce ondernemers die verkopen vanuit Nederland of hun voorraad in andere landen hebben liggen (zoals via Amazon FBA of Zalando ZFS).

Europese wetswijzigingen per 1 juli 2021

In de EU liepen verschillende landen de afgelopen jaren miljarden aan btw-inkomsten mis doordat lange afstandsverkopen (grensoverschrijdende verkopen) veelal niet of in het verkeerde land werden belast. De oplossing van dit probleem bestaat een aantal onderdelen, waarvan dit de belangrijkste drie zijn:

  1. Alle producten verstuurd uit landen buiten de EU worden belast met het btw-tarief van de ontvangende klant. Op de eerder btw-vrije producten onder de € 22 wordt nu btw geheven.
  2. Alle grensoverschrijdende verkopen naar klanten buiten Nederland (of vanuit een ander EU-land) worden belast met het btw-tarief van de klant in het ontvangende land. Indien de drempel van € 10.000 aan lange afstandsverkopen is bereikt.
  3. Verkopen naar klanten in de EU die worden verstuurd door een bedrijf buiten de EU kunnen in aanmerking komen voor de deemed supplier-regeling. Dit geldt wanneer de aankoop plaatsvond op een marketplace zoals Amazon of Bol.com.

Heb je een Amazon storefront met voorraad in Nederland of in ander EU-land?

Amazonsellers en 216 Accountants krijgen geregeld vragen over steeds complexer wordende situaties of de wetgeving per 1 juli 2021 wel correct wordt gevolgd bij webshops. De wetgeving is oorspronkelijk bedacht complexiteit te verminderen. De vraag is in hoeverre destijds rekening is gehouden met bedrijven die hun voorraad in een ander EU-land leggen zoals Duitsland. Verkoop je bijvoorbeeld via het Amazon platform, dan is de kans groot dat jouw voorraad in een ander EU-land bevindt en je advies nodig hebt om aan de wetgeving te voldoen.

Voorraad buiten Nederland

De OSS-regeling geldt alleen voor grensoverschrijdende verkopen (lange afstandsverkopen). Verkopen vanuit een opslag in het buitenland naar klanten in datzelfde land zijn niet grensoverschrijdend en vallen dus niet onder de OSS-regeling.

Een voorbeeld: bedrijf A verkoopt Slaapzakken. Op 28 juli 2021 is er vanuit Nederland voor € 6.000 verkocht aan Duitse klanten, € 3.000 aan Franse klanten en € 1.500 aan Zweedse klanten. De drempel van € 10.000 is hiermee overschreden. Vanaf dat moment moeten alle verkopen belast worden in het land van de ontvanger. Dus in plaats van 21% btw over alle verkopen, geldt nu: 19% aan Duitse klanten, 20% aan Franse klanten en 25% aan Zweedse klanten. Dit is hoe de OSS de zaken eenvoudiger maakt dan voorheen omdat bedrijf A geen btw-nummers meer nodig heeft in andere landen. Totdat bedrijf A voorraad neerlegt in Duitsland.

Op 1 augustus besluit bedrijf A een voorraad slaapzakken te plaatsen in een fulfillment center van Amazon en gebruik te maken van Amazon FBA. Er worden wederom slaapzakken naar Duitse klanten verstuurd, maar dit keer vanuit Duitsland dus is er geen sprake van grensoverschrijdende verkopen! Bedrijf A heeft een btw-nummer nodig en Duitsland en moet hier alle verkopen naar Duitse klanten vanuit Duitsland aangeven. Let op: de verkopen vanuit Nederland naar Duitse klanten worden óók met 19% btw belast maar moeten wél worden aangegeven in de OSS omdat ze grensoverschrijdend zijn.

OSS of btw-nummers registreren

In voorgaand voorbeeld kan bedrijf A een keuze maken: wel of geen OSS gebruiken. De OSS is niet verplicht, maar het alternatief is btw-nummers in ieder land registreren waar ze verkopen (nadat de drempel van € 10.000 is overschreden). Als bedrijf A alleen in Duitsland zou verkopen, is het nog het overwegen waard om alle verkopen naar Duitse klanten aan te geven in Duitsland. Op het moment dat er toch verkocht wordt aan klanten in andere landen, wordt deze optie steeds minder praktisch.

Btw-tarieven op facturen

Nadat de drempel van € 10.000 aan lange afstandsverkopen is overschreden hanteert u dus het btw-tarief van de ontvangende klant. Dat betekent dat dit tarief ook op de factuur naar desbetreffende klant staat. Waak er dus voor dat je op het juiste moment facturen omzet van 21% btw naar het % dat gerekend wordt in het land van de ontvanger. Het is overigens wel mogelijk om direct af te zien van de drempel van € 10.000 euro zodat je direct het tarief van de ontvangende klant kunt aanhouden.

Het belang van een goed ingerichte boekhouding

Bovenstaande laat zien dat voor e-commerce bedrijven, die voor unieke uitdagingen staan op het gebied van fysiek goederenbeheer en complexe verkoopkanalen, een goed ingerichte boekhouding van cruciaal belang is. Uit ervaring weten wij dat het op orde hebben van de financiële zaken voor een e-commerce ondernemer lastig is. Software kan hierbij uitkomst bieden. Wij raden altijd aan om een technische koppeling te leggen tussen de financiële administratie (bijv. Exact Online) en het e-commerce platform (bijv. Amazon). Door deze koppeling te leggen is het mogelijk om makkelijk, snel en betrouwbare financiële data beschikbaar te hebben, door:

  1. Bestellingen vanuit het e-commerce platform netjes door te geven aan de financiële administratie, waarin vervolgens volledig automatisch een factuur wordt opgemaakt en verstuurd;
  2. Verkoopboekingen automatisch af te letteren in de financiële administratie (in combinatie met een koppeling met payment service provider). Het voordeel van een automatische koppeling is 1) dat je altijd een actueel overzicht hebt van jouw financiële resultaten en 2) dat het je geen tijd, en dus geld kost, om de gevormde tussenrekeningen te laten weglopen;
  3. Retour van goederen correct te administreren;
  4. Land-specifieke BTW-codes correct in te richten in de financiële administratie. Aangezien de financiële administratie de basis vormt voor de btw aangifte, voorkom je veel stress bij het indienen van de periodieke BTW aangiften;
  5. Op basis van kostenplaatsen te administreren. Voor klanten die beschikken over meerdere webshops is het vaak wenselijk dat er per webshop een aparte kostenplaats wordt ingericht.

Het exploiteren van een e-commerce bedrijf brengt een verscheidenheid aan complexiteiten met zich mee. Of jouw webshop nu klein of groot is, er zullen uitdagingen zijn. Denk hierover goed na tijdens het opstarten van jouw webshop.

216 Accountants is een data-gedreven accountantsorganisatie, dat optimaal gebruik maakt van standaardisatie (Referentie Grootboekschema), best-of-breed cloud oplossingen en specifieke sector kennis van partners voor een transparante, vaste prijs per maand.
Via kennispartners zoals Amazonsellers probeert 216 Accountants de cliënt optimaal van dienst te zijn, zoals het faciliteren van een koppeling tussen het e-commerce platform (o.a. Amazon, WooCommerce, Shopify) en de financiële administratie. Door deze samenwerking heeft de e-commerce ondernemer altijd actueel inzicht van zijn financiële situatie

Neem vrijblijvend contact op met 216 Accountants en Amazonsellers en laat je adviseren!

Heb je een webshop, maar twijfelt je of je vanaf 1 juli voldoet aan de nieuwe EU btw-wetgeving? Neem contact op met 216 Accountants; wij staan voor je klaar om je te helpen.

Maak je gebruik van het Amazon platform t.b.v. jouw e-commerce activiteiten? Amazonsellers helpt je graag om je succesvol te laten zijn op Amazon. Benieuwd waar kansen liggen en of alles juist staat ingesteld? Laat Amazonsellers een quickscan uitvoeren op je Seller Central account.